Logo
Prev
search
Print
addthis
Rotate
Help
Next
INHOUD
ALLE PAGINA’S
ZOEK IN DE UITGAVEN
Home
'
Buma Stemra : najaar 2015
Contents
Spanning "De waardering is fantastisch. Het is erkenning voor de muzikale reis die ik gemaakt heb. De prijs betekent ook heel direct dat ik door moet gaan. In die zin is hij dus heel stimulerend. Ik voel dat ik alles wat ze over me zeggen waar moet blijven maken. Net als met de Edison voor The Dawn Of Light in 2011, opgenomen met mijn eigen Quartet. Het is een soort spanning, op een positieve manier. Echt inspirerend." Voor Tineke Postma is het avontuur opzoeken een essentieel aspect van muziek maken. Ze heeft zich regelmatig in een positie geplaatst waarin ze zich niet al te comfortabel voelt. Nog vóór haar afstuderen reisde ze in het kader van een uit- wisseling tussen het Conservatorium van Amsterdam en de Manhattan School of Music af naar New York. "Daar zitten in mijn eentje, dat was best eenzaam. En dan die competitie om me heen: heel belangrijk voor mij. Al die uren van studie, het besef dat hoe verder je komt, hoe meer er te leren valt. Maar momenten van drama, van 'moet ik hier wel mee doorgaan', die heb ik gelukkig niet gekend. Muzikant zijn is een uitdaging. En ik voel me bevoorrecht over wat er allemaal naar mij toe- gekomen is. Al die mensen met wie ik heb gewerkt... Ik ben er zelf op afgestapt, heb de angst voor het idee dat men mij misschien niet goed genoeg zou vinden, overwonnen." Carnegie Hall Drummer Terri Lyne Carrington, saxofonisten Greg Osby en Wayne Shorter, bassisten Esperanza Spalding en Scott Colley, zangeres Dianne Reeves: het zijn enkele grote namen uit de jazzwereld met wie Tineke een muzikale klik heeft. Het resultaat is een reeks bekroonde opnames en vele tientallen optredens op prestigieuze podia en vooraanstaande festivals. Haar eigen Quartet, met Marc van Roon (piano), Frans van der Hoeven (bas) en Martijn Vink (drums), behoort tot de top van de Nederlandse scene en mag rekenen op juichende kritieken wereldwijd. Postma: "Voor mij is het cruciaal om me te omrin- gen met muzikanten die me prikkelen om het beste uit mijzelf te halen. Jazz is een dialoog, is interactie, en alleen als die tot stand komt kan ik echt muziek maken. Veel muzikanten die ik bewonder zitten in New York, maar het maakt me echt niet uit waar ze vandaan komen, en het man/vrouw-ding, nee. Ik heb musici benaderd, bij concerten, of ik stuur een mail, of ik vraag ze gewoon voor een opname zonder dat we al gespeeld hebben. Ze mogen best een beetje onbereikbaar zijn, dat is juist de uitdaging die ik zoek." In 2012 werd Postma uitgenodigd om samen met haar idool Wayne Shorter te spelen op de International Jazz Day in de Assembly Hall van de Verenigde Naties in New York. Een grote "Ik doe mijn best, en creëer een afspiegeling van waar ik nu sta" Buma Boy Edgarprijs De Buma Boy Edgarprijs wordt sinds 2014 uitgereikt aan een musicus die zich reeds geruime tijd onderscheidt door zijn of haar opmerkelijke verdienste op creatief ge- bied ter verlevendiging van de Nederlandse jazz en geïmproviseerde muziek. De organisatie van de prijs- uitreiking en de daaraan verbonden concertavond ligt in handen van de Stichting Boy Edgarprijs in samenwerking met het Bimhuis. De Buma Boy Edgarprijs wordt sinds 2014 uitgereikt, maar kent een lange voorgeschiedenis. Hij werd in 1963 in het leven geroepen als de Wessel Ilcken- prijs, in 1980 omgedoopt tot Boy Edgarprijs. Tussen 1992 en 2014 heette hij VPRO Boy Edgarprijs. Recente winnaars zijn Anton Goudsmit (2010), Ferdinand Povel (2011), Yuri Honing (2012), Oene van Geel (2013) en Jeroen van Vliet (2014). Zie ook: www.boyedgarprijs.nl INTERVIEW TINEKE POSTMA 22
Links
Archive
voorjaar 2015
voorjaar 2016
Navigation
Previous Page
Next Page