Logo
Prev
search
Print
addthis
Rotate
Help
Next
INHOUD
ALLE PAGINA’S
ZOEK IN DE UITGAVEN
Home
'
Buma Stemra : voorjaar 2017
Contents
Mayke Nas staat aandachtig luisterend tussen de klapstoelen van de Jurriaanse Zaal in de Rotterdamse Doelen. De zes leden van Ensemble Klang ver dringen zich op het podium rond een vleugel, partituren bij de hand. De klep is verwijderd, microfoons zijn op het binnenste van het instrument ge richt. Dat de musici gewoonlijk gitaar, trombone, saxofoon, slagwerk of piano spelen doet er nu niet toe. Hout en pianosnaren worden beroerd met vingers, nagels, plectrums, bank pasjes en afwasborstels. In delen wordt Mayke’s compositie Douze Mains door genomen, waarbij de componist nu en dan haar mening geeft over timing, klank en dynamiek. Ook komt er discussie over de microfoonplaatsing. De spelers horen de boventonen waar ze bedoeld zijn, maar voor Mayke in de zaal vallen ze weg, en daarmee ook een deel van de rijkdom van de geluiden. Geluidstechnici werken onverstoorbaar door tot iedereen tevreden is. Als er onduidelijkheid ontstaat over een passage ontdekt Mayke dat een van de spelers op zijn handgeschreven partituur een maat is vergeten. Het is snel her steld, maar hoezo handgeschreven? “Ja, da’s wel even een keiharde remin der voor mij,” zegt Mayke afloop van soundcheck en doorloop. “Als je met zoveel man om de vleugel staat kun je niet allemaal je partituur kwijt. En daarom hebben ze een eigen versie ge maakt, met de noten dichter op elkaar, zodat het hele stuk op minder papier past. Daar moet ik dus nog iets mee doen.” Interpretaties Of ze zichzelf een control freak zou noemen? Ze denkt even na en zegt: “Ja, toch wel. Ik wil de balans checken in de zaal. En dit is een raar stuk, want het hangt erg van de gebruikte vleugel af hoe het gaat klinken. De maten zijn van invloed, maar ook het merk, want de bouw kan verschillen, de manier waarop de kruisbalken zijn geplaatst. Soms moet de technicus een andere plek vinden voor de microfoons dan ik heb aangegeven in de partituur. Dus dan is meeluisteren prettig.” De ongebruikelijke instrumentatie van het stuk brengt veel variabele factoren met zich mee, die Mayke in muziek notatie heeft ondervangen. Als extra referentie voor musici die dit werk willen uitvoeren heeft ze ook een sample versie van Douze Mains opgenomen. “Alle alternatieven staan in principe in de partituur, maar er blijken toch ver schillende interpretaties mogelijk te De componist op de radio Mayke was afgelopen najaar een week lang te gast in het programma Muziekwijzer op Radio 4. De programma’s zijn terug te luisteren via internet. “Dat was natuurlijk ontzettend de moeite waard. Radio 4 heeft reikwijdte. Ik mocht vijf dagen lang een stuk uitkiezen. Als Componist des Vaderlands wil ik laten horen wat er nu gemaakt wordt en erop wijzen wat er zo gaaf of bijzonder aan is. Dus ik heb alleen actuele stukken laten horen, niet ouder dan tien jaar.” Naast haar eigen koorwerk Filter Or Flip waren dat werken van Sander Germanus, Piet-Jan van Rossum, Kate Moore en haar leermeester aan het Koninklijk Conservatorium, Martijn Padding. “Ik heb met alle componisten gebeld van tevoren. Even checken of er iets belangrijks over het betreffende stuk te melden is. En dan zat ik zo een uur aan de telefoon. Ik voel me medeverantwoordelijk om hun werk naar buiten te brengen. We kennen elkaar wel zo’n beetje, maar dit was een goede reden om ook eens een echt lang gesprek te voeren.” Ook was Mayke te horen op de Concertzender, in het programma De WOW!factor. “Op de Concertzender is meer moderne muziek te beluisteren dan op Radio 4. Daar wordt het steeds moeilijker, heb ik het idee. Toch was men positief, vanwege het feit dat ik een ingang gaf om die muziek te benaderen als luisteraar.” “Samen op het juiste moment de juiste noot aanslaan, dan is de wereld toch perfect?” INTERVIEW MAYKE NAS 16 BUMAMAG201701_Mayke_Nas.indd 16 27-2-2017 10:35:45
Links
Archive
najaar 2016
najaar 2017
Navigation
Previous Page
Next Page