Logo
Prev
search
Print
addthis
Rotate
Help
Next
INHOUD
ALLE PAGINA’S
ZOEK IN DE UITGAVEN
Home
'
Buma Stemra : voorjaar 2017
Contents
met hedendaagse muziek, Mayke krijgt het van jongs af mee. Componisten komen regelmatig over de vloer. “En mijn familie was op alle fronten kritisch, alles werd bevraagd en bediscussieerd: politiek, kunst, de maatschappij. “Ik ben een beetje via de uitersten de muziek binnengekomen. Ik hoorde namelijk ook veel oude muziek, van Josquin des Prez, Orlando di Lasso enzovoort. Logeerde ik bij mijn opa en oma, dan hoorde ik vanuit mijn bed hoe opa een verdieping lager Bach studeerde op de piano. Hij had een soort orgelpiano, een zeldzaam ding met baspedalen en een breed bankje waarop ik naast hem kon zitten. Toen ik eenmaal noten kon lezen werd ik als zijn assistente ingezet achter het orgel, mocht ik de registers bedienen. Daar was ik apetrots op.” Op Bach heeft Mayke zelf ook veel gestudeerd. “De barok ging er bij mij vrij snel in, maar de romantiek heeft lang geduurd. Die muziek vind ik snel aanstellerij, met al die Empfindlich keit...” Ze studeert piano en compositie aan de conservatoria in Amsterdam en Tilburg, om uiteindelijk volledig voor compositie te kiezen op het Konink lijk Conservatorium in Den Haag. “Als ik kon kiezen tussen zes uur piano spelen of zes uur over een paar noten nadenken, werd het ‘t laatste. Boven dien ben ik een heel nerveus type. En nu als componist kan ik in mijn eentje paniekaanvallen hebben, niemand die dan op me let, haha. Soms vind ik het natuurlijk jammer, dat ik altijd buiten de muziek sta. Ik speel in mijn eentje wel piano, maar de magie van het samenspelen mis ik... Samen op het juiste moment de juiste noot aanslaan, dan is de wereld toch perfect?” Tijdnood Begin dit jaar speelt het gerenommeer de Duitse Ensemble Modern in het Concertgebouw in Amsterdam Mayke Nas’ No Reason To Panic, voor de ge legenheid door haar in een nieuwe jas gestoken. Maatwerk voor Ensemble Modern, kortom. “Want het is de Zater dagmatinee en zij zijn toch het Concert gebouworkest onder de ensembles voor nieuwe muziek. Dat wilde ik benutten.” Oorspronkelijk werkte ze voor deze ge legenheid aan een geheel nieuw werk. Ze kreeg het niet op tijd klaar. Sinds de zomer kwam er van alles op haar af. Ze had een aantal muziekstukken die in première gingen, en natuurlijk was er de aanstelling als Componist des Vader lands. Het maakte dat ze uiteindelijk No Reason To Panic bewerkte, dat ze ooit voor het Concertgebouworkest schreef. “Dat kon ik redden in een maand. Gelukkig vonden zowel het Ensemble als de Matinee dat prima. In zekere zin “Als ik kon kiezen tussen zes uur pianospelen of zes uur over een paar noten nadenken, werd het ’t laatste.” Wapenfeiten >>> 1992-1994 studie compositie bij Daan Manneke aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. >>> 1994-2001 studie piano bij Alexandre Hrisanide, Lena Basova en Bart van de Roer aan het Brabants Conservatorium. >>> 1997-2007 programmeur in De Link, podium voor hedendaagse en alternatieve muziek in Tilburg. >>> 2000 studie compositie bij Martijn Padding en Gilius van Bergeijk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. >>> 2003-2004 studeerde bij Warren Burt in Melbourne, Australië. >>> 2003 Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs voor het stuk (w)here, geschreven voor het ASKO Ensemble. >>> 2004-2006 composer-in-residence bij het Nieuw Ensemble. >>> 2005 Anjer Muziekprijs 2005 van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor haar werk La Chocolatière Brûlée, geschreven voor het Nieuw Ensemble. >>> 2015 Kees van Baarenprijs voor Down the Rabbit-Hole, geschreven voor het Koninklijk Concertgebouworkest. Nas componeerde in opdracht van onder andere het Nieuw Ensemble, het Schönberg Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag, Orkest de Volharding, het Ives Ensemble, Aleph (Frankrijk), het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Nederlands Studenten Kamerorkest. 19 /// BUMA /// VOORJAAR 2017 BUMAMAG201701_Mayke_Nas.indd 19 27-2-2017 10:35:52
Links
Archive
najaar 2016
najaar 2017
Navigation
Previous Page
Next Page